Maak jezelf bekend en vertrouwd bij klanten

Nieuwsbrief? Een must!

Met een nieuwsbrief via e-mail deel je jouw kennis met je publiek. Je kunt laten zien dat je een expert bent in jouw vakgebied en je kunt service verlenen. Focus je op je boodschap en de inhoud van je e-mail – zodat je vertrouwen kweekt. E-mailmarketing is tegenwoordig echt een must voor iedere (startende) ondernemer.

Stappenplan voor effectieve e-mailmarketing

Kies jouw e-mailprogramma

Een digitale nieuwsbrief professioneel en efficiënt versturen begint bij het kiezen van een goed e-mailprogramma. Er zijn meerdere aanbieders met programma’s waarbij je vooraf jouw e-mailberichten kunt inplannen. Met meer dan 9 miljoen gebruikers is MailChimp de bekendste. Maar ook Aweber wordt gewaardeerd door veel ondernemers.

De meeste aanbieders hebben gratis instappakketten voor een beperkt aantal e-mailadressen. Zo biedt MailChimp een gratis pakket aan tot 2.000 e-mailadressen. Onderzoek vooraf goed welk pakket voor jouw bedrijf het beste werkt; er zijn meer afwegingen te maken dan alleen prijs. Denk aan toekomstige groei van jouw bedrijf en het eventuele overzetten van jouw kostbare e-mailadressen naar een andere provider.

Verdiep jezelf in de Nederlandse wetgeving e-mailmarketing

Commerciële e-mails versturen gaat niet zomaar in Nederland. Je mag niet iedereen mailen en er moet een bepaalde relatie zijn tussen jou en je ontvangers. Hier lees je meer over de wetgeving. Je houden aan de wetgeving en hier correct mee omgaan zorgt voor meer vertrouwen in jouw bedrijf!

Creëer een goede e-maillijst

Voor effectieve e-mailmarketing is een goede e-maillijst een echte must. Begin direct met het opstellen van een e-maillijst, zelfs al begin je in Excel. Je kunt op diverse manieren zorgen voor een groter e-mailadressenbestand. Enkele tips:

    • Zorg voor een directe inschrijfmogelijkheid op je website. Je voorkomt foutieve e-mailadressen door twee keer om het e-mailadres te vragen.
    • Geef jouw bezoekers een cadeautje dat voor hen waardevol is, in ruil voor een naam en e-mailadres. Dat kan een product zijn, maar ook een artikel, e-book, whitepaper of andere kennis.
    • Maak een gedeelte van je website alleen toegankelijk voor 'leden' die zich inschrijven met naam en e-mailadres.
    • Plaats informatieve blogs en geef bij elke blog aan dat lezers zich in kunnen schrijven voor je nieuwsbrief.
    • Plaats video's waarin je mensen tips geeft, in ruil voor een naam of e-mailadres.
    • Vraag je abonnees het e-mailadres van een bekende op te geven bij wie ze jouw website willen aanbevelen.

Maak informatie gemakkelijk toegankelijk

Deel jouw kennis met je doelgroep! Verplaats je in hen: wat willen ze lezen? Waar willen ze meer over weten en waar hebben ze behoefte aan? Zorg ervoor dat je je boodschappen kort en bondig overbrengt. Je nieuwsbrief maak je aantrekkelijker door beeldmateriaal toe te voegen. Sterker nog: hoe langer de nieuwsbrief, hoe meer afhakers. Niet zeker over wat je doelgroep wil? Vraag het dan via een korte vragenlijst op je Facebookpagina of website.

Kies het juiste onderwerp

Het onderwerp van je nieuwsbrief is heel belangrijk. Het triggert óf houdt mensen juist tegen de nieuwsbrief te openen. Maak de titel niet te lang: het moet ook goed te lezen zijn op telefoons en tablets. Bijna de helft van alle e-mails wordt namelijk via deze apparaten geopend.

Agenda

11 december

Netto inkomen berekenen doe je zo!

10.00 uur
Online
13 januari

Sterk starten met je eigen bedrijf

19.00 uur
Online

Blog

Startende ondernemers opgelet: Het regenboogsyndroom ligt op de loer!

Frank Baltes

We hebben natuurlijk allemaal wel eens een regenboog gezien. Een wonderlijk en kleurrijk fenomeen. Heel vaak wordt er bij het zien van een regenboog gezegd dat er een pot goud aan het einde te vinden is. Helaas is dit niet het geval. In deze blog leg ik uit wat het regenboogsyndroom inhoud en wat dit te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.

Terug naar overzicht