Met de sterktes en zwaktes hebben we het over de interne positieve en negatieve elementen van jouw onderneming. Het gaat hierbij dus om de goede en minder goede kanten van jou zelf als ondernemer maar ook die van jouw plan en de organisatie daarvan.
Met de kansen en bedreigingen hebben we het over de externe positieve en negatieve elementen buiten jouw onderneming. Het gaat hierbij in brede zin om trends en ontwikkelingen die relevant kunnen zijn voor jouw ondernemingsactiviteiten. Een hulpmiddel om deze trends en ontwikkelingen te inventariseren is het DESTEP-model.
Op het moment dat je bovengenoemde punten hebt geïnventariseerd, kan je ze middels een confrontatiematrix tegen elkaar afzetten. Deze confrontatie vormt de basis voor jouw strategische (marketing) beslissingen en is daardoor van groot belang voor het succes van jouw plannen. De confrontatiematrix biedt de volgende 4 strategische categorieën:
Het ligt voor de hand dat je bij de start van je onderneming de focus zal hebben op de categorie benutten en mogelijk op verbeteren. Dit zal de basis zijn voor jouw succes en toont je mogelijk jouw USP (Unique Selling Point). Maar blijf, zeker op langere termijn, ook alert op bedreigingen en de mindere kanten van jouw onderneming. Door veranderende omstandigheden kan het voortbestaan van jouw onderneming zomaar in gevaar komen als je niet tijdig je strategieën aanpast. Doe dus jaarlijks een nieuwe SWOT-analyse!