Het DESTEP model is een bedrijfskundig model om trends en ontwikkelingen te inventariseren, voornamelijk op macro- en mesoniveau. Om dit te verduidelijken, volgt hieronder een omschrijving van de verschillende analyse niveaus:
Macroniveau: richt zich op de algemene, brede maatschappij
Mesoniveau: richt zich op de bedrijfstak waarin je bedrijf actief is
Microniveau: richt zich op het bedrijf zelf; de bedrijfsanalyse
Met de DESTEP-analyse kijk je voornamelijk naar de niet beïnvloedbare ontwikkelingen in een (geografische) regio of land, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen de volgende factoren die van invloed kunnen zijn:
Demografische factoren hebben betrekking op de samenstelling, groei en omvang van de bevolking en bijbehorende kenmerken. Denk hierbij aan de verhouding man/vrouw en de verdeling van de bevolking over de diverse leeftijdscategorieën (bv vergrijzing).
Economische factoren hebben betrekking op ontwikkelingen die samengaan met de productie, consumptie en distributie van goederen en diensten en de gevolgen hiervan op de maatschappij. Denk hierbij aan welvaart en werkloosheid, consumentenvertrouwen en inflatie, maar bijvoorbeeld ook aan rentestijgingen en -dalingen, beurskoersen en valutaschommelingen.
Sociaal-maatschappelijke factoren hebben betrekking op de normen en waarden in de maatschappij en de mate van acceptatie hiervan. Dit is een heel breed spectrum waarbij je kan denken aan thema’s als arbeidsomstandigheden, discriminatie, milieu, volksgezondheid en emancipatie.
Technologische factoren hebben betrekking op de ontwikkelingen in technologie. Technologische ontwikkelingen volgen elkaar steeds sneller op en kunnen grote invloed hebben op zowel bedrijven als consumenten. Denk hierbij aan automatisering, robotisering, mobiele netwerken en slimme apparatuur.
Ecologische factoren hebben betrekking op het milieu. Dit is tegenwoordig ook een duidelijk sociaal maatschappelijk onderwerp. Zowel bedrijven als particulieren hebben te maken met zaken als de reductie van CO2 uitstoot, recycling en duurzaamheid.
Politiek-juridische factoren hebben betrekking op ontwikkelingen en veranderingen in de wet- en regelgeving. Dit kan op vele gebieden van invloed zijn.Denk aan de rechten van bedrijven en particulieren, AVG en vergunningen en keurmerken.
Per gebied kijk je naar kansen en bedreigingen en via de SWOT-analyse schat je voor jouw onderneming de impact hiervan in. Het verzamelen van relevante gegevens doe je in eerste instantie voornamelijk door deskresearch. De volgende instanties verzamelen en publiceren veel gegevens:
Kamer van Koophandel (KvK)
Bij de Kamer van Koophandel kan je ook terecht voor het inwinnen van informatie over economische ontwikkelingen in Nederland en jouw regio. Kijk hiervoor op KvK Regiodata.
Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS)
Het CBS verzameld en publiceert cijfers en statistiek over veel verschillende soorten onderwerpen. Kijk hier voor meer informatie over ondernemend in Nederland.
Social en cultureel plan bureau (SCP)
Het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) verricht sociaal-wetenschappelijk onderzoek en rapporteert hierover aan regering en parlement. Op de website kan je onderzoeken van het SCP inzien.
Het Centraal Planbureau (CPB)
Het CPB is een onafhankelijk onderzoeksinstituut en richt zich op de Nederlandse economie en sociaal-economisch beleid. Kijk hier voor meer informatie.
We hebben natuurlijk allemaal wel eens een regenboog gezien. Een wonderlijk en kleurrijk fenomeen. Heel vaak wordt er bij het zien van een regenboog gezegd dat er een pot goud aan het einde te vinden is. Helaas is dit niet het geval. In deze blog leg ik uit wat het regenboogsyndroom inhoud en wat dit te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.