Bovendien draag je als bedrijfseigenaar misschien vele petten en heb je weinig tijd om je uitsluitend op verkoop te richten. Ten slotte kan het moeilijk zijn om de wens om te verkopen in evenwicht te brengen, met de noodzaak om positieve relaties met potentiële of bestaande klanten te onderhouden. Je doet of verkoopt iets om er zelf ook beter van te worden. Dit brengt gemengde gevoelens met zich mee. Maar om jouw onderneming te laten slagen zal je deze uitdaging toch aan moeten gaan.
Zorg dat je een verkoopstrategie in zet die past bij je doelgroep. Zorg ook dat de omzet die je wilt halen realistisch is. Ik geef je vijf tips om een succesvolle verkoopstrategie te maken:
Analyseer regelmatig jouw verkoopstrategie, pas aan waar nodig om aan de eisen van de markt te voldoen.
Om jouw verkoopresultaten te analyseren, kun je beginnen met het organiseren van jouw gegevens, het identificeren van belangrijke prestatie-indicatoren (KPI's) en het zoeken naar patronen of trends. Een goede KPI vertelt je wat je moet weten om succesvol te zijn. Een goede KPI is smart. Lees hier meer over smart.
Denk dan aan bijvoorbeeld het analyseren van inkomsten, klantenwerving, conversiepercentages en andere statistieken die belangrijk zijn voor jouw onderneming. Zodra je beter inzicht hebt in jouw gegevens, kan je deze informatie gebruiken. Op deze manier kan op gegevens gebaseerde beslissingen nemen om de verkoopprestaties te optimaliseren.
Er zijn verschillende manieren om je emoties te reguleren. Zo voel jij je beter als je verkoopt.
Blijf positief: Probeer een positieve houding te behouden en focus op de potentiële voordelen van de verkoop
Neem pauzes: Neem gedurende de dag korte pauzes om je hoofd leeg te maken en je energie op te doen, een wandelingetje tussen je werkzaamheden door doet wonderen
Doe aan zelfzorg: Zorg voor je fysieke en mentale gezondheid door goed te eten, te sporten en voldoende rust te nemen
Stel haalbare doelen: Stel realistische verkoopdoelen voor jezelf en vier je prestaties onderweg
Visualiseer succes: Stel jezelf voor dat je slaagt in je verkoopinspanningen, en gebruik positieve affirmaties om je vertrouwen te vergroten
Eveline haar missie is om ondernemers te helpen zelfstandig en succesvol te worden. Haar doel is om jou als ondernemer te begeleiden naar een punt waar je zelfverzekerd en sterk keuzes kunt maken voor jouw bedrijf. Door haar ervaring als ondernemer in de persoonlijke verzorging is zij in staat een luisterend oor te bieden en (startende) ondernemers te begeleiden en ondersteunen bij hun plannen.