Aan welke regels moet jij voldoen?

AVG

Iedereen die persoonsgegevens vastlegt krijgt te maken met de AVG. Je moet bijvoorbeeld een goede reden hebben om persoonsgegevens te verwerken. En je mag niet meer persoonsgegevens verzamelen en gebruiken dan echt nodig is. Ook zijn er regels voor het bewaren van persoonsgegevens.

Bestemmingsplan

Huur of koop je een bedrijfspand. Controleer dan altijd of jouw activiteit op deze locatie is toegestaan. Dit kan je nakijken in het bestemmingsplan, deze vind je op het Omgevingsloket. Dit geldt ook als je een bedrijf aan huis gaat starten. 

Algemene voorwaarden

Veel ondernemers stellen voorwaarden op. Dit zijn de spelregels over hoe jij zaken gaat doen. Deze spelregels mogen niet in strijd zijn met de wetgeving in Nederland of zelfs daarbuiten. Bij het opstellen van algemene voorwaarden heb je de grijze- en zwarte lijst. Op de zwarte lijst staan voorwaarden die per definitie verboden zijn. Je mag deze niet opnemen in jouw algemene voorwaarden. Op de grijze lijst staan voorwaarden die misschien onredelijk bezwarend zijn. Check altijd jouw opgestelde voorwaarden op de juridische juistheid ervan.

Schijnzelfstandigheid

Start je als zzp’er, dan ligt schijnzelfstandigheid mogelijk op de loer. Indien jouw opdrachten te veel lijken op een loondienstverband brengt dit risico's met zich mee voor jou als ondernemer maar ook voor jouw opdrachtgever. Zorg er ook voor dat de Belastingdienst jou daadwerkelijk beschouwd als ondernemer als je gebruik maakt van de fiscale ondernemersfaciliteiten.

Verplicht pensioen

Voor bepaalde ondernemers geldt een verplichte beroeps- of bedrijfstakpensioenregeling. Het gaat hierbij vooral om beroepen in de gezondheidszorg (zoals huisartsen) maar ook voor bijvoorbeeld schilders. Er zijn geluiden in Den Haag over een algemene pensioenplicht voor ondernemers. Deze wetgeving is echter nog (lang) niet rond.

Webshop

Start je een webshop dan krijg je ook te maken met specifieke wetgeving. Zeker als je levert aan consumenten. Houd dan bijvoorbeeld rekening met de wettelijke bedenktijd waar binnen klanten jouw producten kunnen retourneren.

Let op: dit overzicht is geen complete lijst. Zorg er altijd voor dat je voor jouw specifieke situatie achterhaald aan welke wetten en regels jij moet voldoen. Denk bijvoorbeeld eens aan een geschillenregeling in de zorg of sociale hygiëne in de Horeca! Raadpleeg een branche-organisatie voor een goed overzicht van de eisen.

Terug naar stappenplan