Een inventaris is alles wat uw bedrijf gebruikt om het werk te kunnen doen. Bijvoorbeeld computers, bureaus, stoelen of gereedschap. Deze bedrijfsmiddelen zijn dus niet bedoeld voor de verkoop. Cheques en andere waardepapieren (zoals postzegels), vervoersmiddelen, aanhangwagens, caravans, schepen en luchtvaartuigen vallen niet onder een inventaris.
Een inventarisverzekering is niet verplicht.
Een inventarisverzekering is met name interessant wanneer uw bedrijfsmiddelen kostbaar zijn. Of als u niet zonder die bedrijfsmiddelen kunt om uw werk te doen.
In het contract met uw verzekeraar (polis) staat in welke situatie zij u betalen. Veelvoorkomende oorzaken die gedekt worden zijn:
De verzekeraar kijkt of u genoeg gedaan heeft om de schade te voorkomen. Bijvoorbeeld of u brandmelders had of goede sloten op uw deuren en ramen.
Bij veel verzekeraars kunt u de verschillende schadeverzekeringen combineren. U bent dan in één keer verzekerd voor meerdere schades. En betaalt vaak minder premie. U kunt bijvoorbeeld een inventarisverzekering combineren met een goederenverzekering. Dan zijn zowel de goederen in uw voorraad als uw bedrijfsmiddelen verzekerd. Soms moet u voor bepaalde bedrijfsmiddelen een aparte verzekering afsluiten. Zoals voor apparatuur en elektronica. Vraag uw verzekeringsmaatschappij welke bedrijfsmiddelen verzekerd zijn met de inventarisverzekering en welke niet.
Heeft u een kantoor of andere werkruimte aan huis, dan moet u privé en zakelijk gebruik van spullen zoveel mogelijk scheiden. Als u in uw woninginboedel apparatuur heeft die u zakelijk gebruikt, zoals bijvoorbeeld een laptop, printer of fotocamera, dan moet u dit doorgeven aan uw verzekeraar. Die kan u vertellen wat daarvan de gevolgen zijn voor uw privé inboedel verzekering en of u een aanvullende zakelijke invenatris verzekering nodig heeft.