Bij dropshipping begint u een webshop zonder voorraad. Uw klant koopt het product via u, maar u verstuurt het product niet zelf naar de klant. U bestelt het product bij de leverancier, die het direct opstuurt naar de klant. U kunt de producten verkopen via een eigen webshop of via een online verkoopplatform.
Om het risico bij dropshipping kleiner te maken kunt u zich tegen aansprakelijkheid verzekeren. Lees meer over de voor- en nadelen van dropshipping.
Bijvoorbeeld:
Lees alle regels voor online verkoop.
Elk product dat u verkoopt moet veilig zijn. Daarom gelden er eisen voor de producten die u laat versturen. Voldoet uw product niet aan de veiligheidseisen? Dan loopt u risico’s. U moet bijvoorbeeld schade vergoeden als er een ongeluk gebeurt met uw product. Wat precies uw verantwoordelijkheden zijn, hangt af van uw rol en het soort product dat u verkoopt.
Volg per product de beslisboom van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) om te zien welke regels er voor u gelden. Er gelden ook eisen voor de verpakkingen en etiketten van de producten.
Controleer goed of de producten die u verkoopt geen namaakproducten zijn of ingaan tegen beschermde merken. Let ook op merkproducten die van buiten de Europese Economische Ruimte (EER) komen: die mogen alleen met toestemming van de eigenaar van het merk in de EER worden gebracht.
Het is ook bij dropshipping verstandig om gebruik te maken van algemene voorwaarden. Hierin staat welke rechten en plichten uw klanten hebben als ze iets bij u bestellen. Algemene voorwaarden kunnen uw risico's als ondernemer verkleinen.
Lees meer over het opstellen en gebruiken van algemene voorwaarden.
Btw-regels kunnen met dropshipping ingewikkeld zijn. Hoe en waar u btw moet betalen is bijvoorbeeld afhankelijk van:
Levert u naar het buitenland? Dan moet u in veel gevallen de btw registreren in het land van de consument. Bij internationale dropshipping zijn verschillende opties mogelijk.
Lees meer over zaken doen in het buitenland en btw.
Doet u zaken met leveranciers van buiten de EU? Over producten van buiten de EU moet u meestal invoerrechten betalen.
U krijgt te maken met persoonsgegevens van uw klanten. Bijvoorbeeld naam, telefoonnummer en adres. Hierbij moet u zich houden aan de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Bijvoorbeeld:
Ook voor het verwerken en bewaren van persoonsgegevens gelden regels. Lees meer over de AVG.
Veel websites gebruiken invoervelden waar de bezoekers van de website gegevens kunnen achterlaten. Bijvoorbeeld betaalgegevens of contactgegevens. Deze invoervelden kunnen criminelen gebruiken om gegevens te stelen. Dit heet formjacking.
Lees wat u kunt doen om formjacking te voorkomen bij Digital Trust Center.
Vraag bij uw leverancier waar het product vandaan komt en hoe het is gemaakt. Welke grondstoffen zijn gebruikt? Hoeveel uren werkt het personeel en onder welke arbeidsomstandigheden? Als u met buitenlandse bedrijven zakendoet, verwacht de overheid dat u maatschappelijk verantwoord onderneemt. Zorg daarom dat u weet wat er speelt in uw productieketen. En controleer of er risico’s zijn voor mens en milieu. Doe de MVO Risico Checker van MVO Nederland om de risico’s in te schatten voor uw producten. En bekijk wat u eraan kunt doen. Gebruik ook de tips en tools voor ketenverantwoordelijkheid.
Mogelijk gemaakt door