Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

Stap 6: Bedenk een bedrijfs- en marketingstrategie

In de voorgaande stappen heb je goed gekeken naar zowel de interne factoren (sterktes en zwaktes) als de externe omstandigheden (kansen en bedreigingen). Door deze met elkaar in verbinding te brengen werk je aan de zogeheten SWOT-analyse. Deze analyse is de basis voor jou strategie! Voor de hand ligt natuurlijk dat je de kansen benut met jouw sterke punten! Maar let op dat de bedreigingen in combinatie met je zwakke punten geen gevaar vormen voor jouw succes als ondernemer. Onder aan de pagina kan je het model voor de SWOT-analyse downloaden

hoe kom je in beeld bij jouw klanten

Marketing en communicatie

Vanuit de SWOT-analyse ga je bepalen hoe jij je gaat positioneren in de markt. Je weet wie je klanten zijn maar hoe ga je die bereiken en met welke boodschap? Tijd voor een goed marketing-/ communicatieplan.

Boodschap

Zorg ervoor dat klanten begrijpen wat je doet. Grootste valkuil is het gebruik van vaktermen. Probeer dit te vermijden en spreek de taal van je klant. Benoem op praktische wijze voordelen en oplossingen die jij biedt. Heb je een website en wil je goed vindbaar zijn, zorg er dan voor dat je de juiste woorden gebruik zodat Google je bedrijf bovenaan zet  SEO noemen we dat.

Huisstijl

Belangrijk is natuurlijk ook dat je een passende huisstijl kiest. Denk hierbij aan een logo en jouw bedrijfskleuren. Gebruik deze consequent bij het maken van bijvoorbeeld je website, brochures en visitekaartjes.

6 B’s

Denk na over de 6 B’s! Hoe ga jij je klant Bereiken, Boeien, Binden, Betalen, Behouden en Betrekken. Welke kanalen ga je hiervoor gebruiken? Denk na over de mogelijkheden die er zowel online als offline zijn.

Netwerken

Ondernemen is ook netwerken. Ga op zoek naar ondernemersverenigingen bij jou in de buurt of sluit je aan bij bijvoorbeeld een beroepsverenigingen of belangenorganisaties. Werk aan een goede elevator pitch, zodat je kort en kracht kan vertellen wat je doet.  

Uiteraard neem de investeren en kosten die je maakt voor verkoop en marketing mee in je financiële plan.

Tip: vraag offertes op!

 

Ga naar stap 7: Kies je bedrijfs- en domeinnaam

Ga naar stap 5: Doe marktonderzoek

Ga terug naar: Start met het stappenplan van het Startersloket

Download:

agenda

Data ophalen ...

Blog

Geen belasting tot een winst van € 30.339,- in 2022 als (startende) ondernemer


Wat dekt een aansprakelijkheidsverzekering voor schades?


Lees meer